Luk vindue

Mine forlæggere klager over mavebesvær!

Søren Vinterberg: Ib Spang Olsens ABC. 344 sider. rigt ill. 350 kr. Lindhardt og Ringhof

Af DAMIÁN ARGUIMBAU

Biografi. Indsigtsfuld og hjertevarm bog om Ib Spang Olsens liv og værk.

Det erklærede mål for Søren Vinterberg i Ib Spang Olsens ABC er »at gøre hele Ib Spang Olsens værk og om muligt hans eget væsen synligt«. Det første lykkes i høj grad, det andet også til en vis grad. Vinterberg har valgt alfabetet som et middel til at præsentere sit stof, hvilket giver en mere livlig, men også mere fragmenteret tilgang til kunstnerens værk og liv. Vi er langt fra Jens Andersens eller Tom Buk-Swientys omhyggeligt researchede, historiefortællende og altomfavnende kronologisk opbyggede levnedsbeskrivelser, som også beskriver tidens politiske og kulturelle strømninger og den portrætteredes tætte personlige relationer. Vinterberg har en væsentlig mere analyserende og noget mere intellektuel tilgang til stoffet, hvor fokus er på kunstnerens værk snarere end på hans livsforløb. Alligevel formår Ib Spang Olsens væsen at træde frem, efterhånden som Vinterberg præsenterer kunstnerens mange facetter som illustrator og forfatter, men også i nogen grad som far.

Jeg blev introduceret til Ib Spang Olsen i 1988, da jeg arbejdede i det litterære agentur, som var ansvarlig for at sælge rettighederne til hans bøger i udlandet. Jeg var meget ung på det tidspunkt, og Olsen var en meget hjertevarm person, som man næsten med det samme følte sig fortrolig med. Han var også lige så arbejdsom, som han var imødekommende, men også en mand, der kendte sit værd, og som insisterede på at stræbe efter perfektionen i alt det, han lavede. Ikke underligt at da Martin Spang Olsen i 1991 tegnede en karikatur af sin far i arbejdsværelset, så kan man dér se en skuffe til rykkere i årene 1960-70 samt en (fyldt) mappe med hasteopgaver fra 1983. Teksten under tegningen sætter prikken over i´et: »Jeg er ikke stresset [], men mine forlæggere har klaget over mavebesvær.« Et eksempel på hans kompromisløshed er, at han opfandt en ny trykketeknik, der i højere grad end tidligere metoder gjorde det muligt at trykke billeder, der var virkelighedstro.

Ib Spang Olsens ABC indeholder mere end 250 gengivelser af Ib Spang Olsens mange forskellige produktioner i en kvalitet, som kunstneren bestemt ikke ville klage over.
Alene de mange illustrationer er hele bogen værd. Søren Vinterberg er endvidere en fabelagtig dygtig læser af såvel tekst som billede, hvilket i anmeldersammenhæng er lidt af et særsyn. Han formår som få at åbne billederne, så betragterens oplevelse beriges og forståelsen udvides. Vinterberg har en flydende pen, og ABC-formen gør, at han kan behandle hvert afsnit som et tematisk hele i et essay-lignende format, som egner sig godt til hans skrivestil.

Ib Spang Olsen var en institution inden for sit felt og var 90 år gammel, da han døde i 2012. I løbet af sit lange liv nåede han at illustrere flere hundrede bøger, skrev selv tredive af dem og fik fire børn. Politisk var han stålsat placeret på venstrefløjen og bidrog i årevis med plakater, for eksempel i kampen mod EF og for et bedre miljø.

Der findes flere bøger om Ib Spang Olsen: Først og fremmest Gunnar Jakobsens og Kirsten Bystrups indsigtsfulde portrætter, men også Lasse Spang Olsens film om sin far. Søren Vinterbergs bog er dog det første samlede og velillustrerede analytiske værk om Ib Spang Olsen som kunstner. Hvordan forlaget kan udstyre sådan et pragtværk med et så umådelig kedeligt omslag er mig en gåde. Dette til trods er bogen et smukt eftermæle over en stor kunstners værk og liv. Som læser er man fuld af beundring over Vinterbergs evne til at læse, tolke og formidle Ib Spang Olsens billeder, så man ubesværet og nysgerrigt hænger med fra start til slut.

Som læser er man fuld af beundring over Vinterbergs evne til at læse, tolke og formidle Ib Spang Olsens billeder, så man ubesværet og nysgerrigt hænger med fra start til slut.

Anmeldelse tidligere bragt den 02-10-2015 i Weekendavisen

© Damián Arguimbau

NB: Der kan være mindre uoverensstemmelser mellem den trykte anmeldelse og online udgaven, idet onlineudgaven er uforkortet og uredigeret