Storm i Frygtens by

Thrarinn Leifsson: Maurinn sem hatai brn (Manden der hadede brn).. Veloversat af Nanna Kalkar. 250 sider. 3.310 ISK. Ml og menning.
Bergrn ris Svarsdttir: Vinur minn, vindurinn (Min ven vinden). 32 sider. 2.590 ISK. Tfraland

Nordisk Rd. Islndingenes humor er lige s lunefuld som deres vejrudsigt.

Island er en rigtig vulkan, fuld af hje bjerge og udstrakte mnelignende landskaber med store klippesten, der ligner trolde. Vejret er utrolig omskifteligt. I lbet af en dag kan der bde vre strlende solskin, regnvejr, frostvejr, opholdsvejr, brise og s stiv en kuling, at man kan lne sig femogfyrre grader frem uden at falde, fordi blsten holder en oppe. Det virker derfor helt naturligt, at den ene af de to indstillede bger til Nordisk Rds brne-og ungdomsbogspris er Svarsdttirs billedbog for de mindste om vejrfnomener. Her mder vi vinden, der blser bladene af trerne stormen, der brler redvende hjt og brisen, der hvisker. Den pdagogiske tekst er ledsaget af sympatiske illustrationer udfrt i akvarel, som alle har en kat i hovedrollen. Farverne er grnne, brune, gule og orange samt gr og afspejler rstidernes skiften. Min ven vinden er en meget sd bog, der uden at vre specielt revolutionerende vil charmere de mindste.

Den anden bog, islndingene har indstillet er Thrarinn Leifssons Manden, der hadede brn. Leifsson har p dansk fet udgivet flere bger, blandt andet Fars store hemmelighed, om to brn, hvis far er kannibal og Bedstemor Huldas bibliotek om en 11-rig pige, der bor i et samfund, hvor pengefolkene har overtaget magten og har forbudt folk at lse bger.
Som man kan gtte sig til, kan Leifsson godt lide det skve og krydrer historierne med en slet skjult kritik af samfundet. Manden, der hadede brn er ingen undtagelse. I hovedrollerne finder vi drengen Sylvek og brnebogsforfatteren Odin Viktor, der lever inkognito og hader brn. Sylvek, hans sster sa og bedstemoren er utilpassede halvspaniere, der efter en uventet islandsk arv har bestukket sig til en islandsk opholdstilladelse og islandske navne. Bogen er en slags kriminalroman, der foregr i Reykjavik, som i bogen konsekvent omtales som Frygtens by. En morder er ls og skrer hovedet af ensomme brn, som har det til flles, at forldrene ikke tager sig ordentligt af dem. Det er vel at mrke ikke fattige brn, men snarere brn af velhavende forldre, der har s travlt med deres karrierer, at de helt glemmer brnene. Brnenes afskrne hoveder - og andre kropsdele - bliver gerne efterladt p offentlige steder sammen med en brnebog af forfatteren Odin Viktor, der meget naturligt mistnkes for at vre morderen.

Odin Viktor og Sylvek bliver p grund af uventede omstndigheder venner og beslutter sig for to ting: De vil finde den rigtige barnemorder og s vil de opklare mysteriet om Sylveks sster sa, der er sporlst forsvundet i Reykjavik. Andre bipersoner i bogen er de fitnessgale steroidetrolde fra underverdenen, som anfres af Trolde-Jon, der har et ansigt der ligner rumpen p en gammel mand, og arme, der virker usdvanligt korte. De krer i store dollargrin med indbyggede toiletter, fordi de skal spise meget, men ikke kan holde maden i sig ret lnge p grund af al trningen. Odin Viktors forlgger er en fed, selvglad talende kat, der kun tnker p penge, mens den inkompetente politiinspektr, der skal opklare barnemordene besvimer ved synet af blod. S er der en kn journalist, som man ikke helt kan stole p. Fortllingen er yderst veloplagt og formr at binde det absurde med det virkelige ved hjlp af en parodisk magisk realisme, samtidig med at Leifsson fr sneget samfundskritikken ind som kernen i bogens plot. Det er sjovt, opfindsomt og anderledes, for forfatteren balancerer mellem det pjattede og det serise. Indimellem falder han med vilje i en af de to yderpunkter, men man hnger godt i, dels fordi man synes, at begge ekstremer er temmelig underholdende og fascinerende, dels fordi man virkelig gerne vil vide, hvordan bogen slutter. Jeg hber, at bogen ogs finder vej til danske lsere!

Anmeldelse tidligere bragt den 21-08-2015 i Weekendavisen