Kære dagbog

Nina E. Grøntvedt: Hej, det er mig! - Du må ikke forlade mig. På dansk ved Rasmus Klitgaard Hansen. Forlaget Turbine.284 sider, vejl. pris 299 kr.

Pigebog. I en dagbog skriver man sine mest private følelser og tanker. Det gør 12-årige Oda i hvert fald. Og nu kan du læse med.

Norske Nina E. Grøntvedt har skrevet en dagbogsroman med den 12-årige Oda som hovedperson. En rigtig dagbog giver et ufiltreret indblik i hovedpersonens tanker. Hvis dagbogen skal være troværdig, må den derfor nødvendigvis også være uhyre selvcentreret og følelserne overdrevent dybe. Dagbogen må gerne være pinlig, nærgående og irriterende, sympatiskabende og interessant, alt sammen på samme tid. Alt det lever Odas dagbog rigtig godt op til. Det føles virkelig som Oda, 12 år, man læser.

Oda er bedste veninde med Helle, der er et år yngre og går i en klasse under Oda. De bor i en lille by, meget tæt på hinanden. Oda har en lillesøster, der hedder Erle, men som Oda kalder Erlend. Helle har en storebror, der hedder Stian. Han går vist i en klasse eller to over Oda. Oda er ikke så flink ved hverken sin søster eller Helles bror. Det virker lidt, som om hun er jaloux og nervøs over, om de kommer for tæt på Helle. En dag ender Odas ondskabsfulde drillerier i et kæmpe skænderi med Stian, hvor de slår hinanden. Helle kræver, at Oda siger undskyld til hendes bror. Det vil Oda ikke, og så er det venskab slut.

Oda er frygtelig ked af det, men samtidig er hun for stolt til at undskylde sin opførsel over for Stian. Situationen er fastlåst, indtil hun tager på ferie hos sin bedstemor med familien. Her opdager hun nye sider af sig selv og Erle, og det giver hende lidt mod og en noget større selvindsigt.

Romanen fanger Oda i hendes spirende pubertet, hvor følelserne er rodede og vanskelige at forholde sig til. Det er også i denne alder, at den allerførste kærlighed begynder at få et kim af alvor i sig. Det er et klart, underliggende tema i dagbogen, som er ret diskret behandlet, men som alligevel fylder meget i Odas tanker.

Bogen har solgt virkelig godt i Norge, hvor der er udkommet to yderligere bind i serien. En anden gimmick ved bogen er, at den virkelig ligner en dagbog. Forfatteren er også en dygtig illustrator, og hun har lavet mange håndtegnede blyantsillustrationer rundt om i bogen, så siderne fremstår som ægte dagbogssider.

Dagbogen er en lidt speciel genre, der mest henvender sig til piger. Hej, det er mig! lægger sig i en fin tradition med mange andre dagbogsromaner, som for eksempel Mette Finderups Emmy-serie eller Kirsten Ahlburgs Emma-serie og Sara-serie. Så hvis du er pige og lige omkring de 12, så er dette nok en bog, der vil skabe lige så stor fornøjelse hos dig i Danmark, som de norske jenter har haft med den i Norge.

Anmeldelse tidligere bragt den 18-07-2014 i Weekendavisen