Grumme tider

Benny Bødker: Skybrud. Dystopiske noveller. 132 sider, 180 kr. Forlaget Håbefulde Unge Forfattere

Science fiction. En flok unge forfattere har skrevet skarpt og uhyggeligt om fremtidens samfund.

»Foreningen for Håbefulde Unge Forfattere« er, som navnet antyder, en forening for unge under 30, der gerne vil skrive. Her deler de erfaringer og hjælper hinanden til at blive bedre forfattere.
Håbet er naturligvis, at de på et tidspunkt bliver så gode, at de kan udgive en bog på et »rigtigt« forlag. Indtil da udgiver foreningen indimellem medlemmernes historier. Den nyeste samling hedder Skybrud - dystopiske noveller og indeholder elleve solide fortællinger og et glimrende og inspirerende forord af forfatteren Benny Bødker.

Som Bødker skriver, så er en dystopi først og fremmest en forestilling om en skræmmende fremtid. To danske eksempler er Dennis Jürgensens storslåede Dystopia og senest Josefine Ottesens fremragende trilogi Det døde land. Klassiske amerikanske sci-fiforfattere som Heinlein, Clarke, Asimov og især Philip K. Dick skrev også alle et utal af dystopiske noveller.

I Skybrud finder vi både klassiske historier, som Maya Salonins Anja B214, der handler om et samfund, hvor maskinerne har overtaget verden, og mere avancerede historier, som Nanna Foss´ novelle Corpus callosum. Foss rammer uhyggen godt med en lettere usandsynlig historie om et samfund, hvor alle skal ligne en diktator, der er krøbling og ikke kan bruge sin venstre hånd.
Sofie Boysens ene novelle, Stjernerne i deres øjne, er en fremragende historie om, hvordan dét, at alle drømmer om at blive stjerner, ender med at få frygtelige konsekvenser. Andreas Markerts titelnovelle sætter ligeledes menneskeligheden på spidsen, og allerbedst synes jeg om Louise Frellsens Afkoblet om det uhyggelige ved en verden, hvor alle deler alle tanker.
I det dystopiske univers er der ofte en central konflikt mellem det menneskelige og det ikke-menneskelige i alle dets afskygninger. Enten følger man sin samvittighed som menneske, eller også er det slut med menneskeheden. Mest stilrent kan man se konflikten i Beatrix Nielsens novelle Fluer og koldbrand. Her vil en mor ikke dele af sin mad, fordi hendes barn bærer fremtiden i sig.
Men kan man med god samvittighed nægte andre hjælp på grund af et højere mål? Bjarke Schjødt Larsens Min fars farvel er en lige så skarpskåret historie om, hvordan man bliver til et ægte skaffedyr i hjemmet.

I det hele taget har bogens historier en imponerende høj kvalitet. De kunne lige så godt droppe ordet »håbefulde« : I Skybrud kan man læse historier fra gode unge forfattere, punktum.

Anmeldelse tidligere bragt den 28-02-2014 i Weekendavisen