Æseldigteren

Lloyd Alexander: Rejsen til Arkadien. På dansk ved Steffen Rosenmeier. 272 sider, 228 kr. Forum

Oplæsning. En vanvittig bog til børn og voksne som helt sikkert vil peppe op på humøret.

´Hvis man er i gang med at fortælle en historie og begynder at bekymre sig om kendsgerninger, hvordan skal man så nogensinde nå frem til sandheden?´ siger den meget selvoptagede Fronto, der i Lloyd Alexanders Rejsen til Arkadien er en digter, der desværre blev forvandlet til et æsel under sin jagt på inspirationen. ´Der skal være konflikt, kamp og spænding - det er det, man har brug for,´ som han siger, mens han belærer sin unge tilhører Lucian om kunsten at fortælle historier.

Og fortælle historier - det kan den amerikanske forfatter Lloyd Alexander. Han er mest kendt for sine fem bøger om grissepasserassistenten Taran, der ender med at blive konge over landet Prydain. For en af disse fik han den fornemme amerikanske børnebogspris the Newbery Medal i 1969. I 1985 lavede Disney en tegnefilm ove Taranbøgerne, men desværre tjente filmen knap produktionsomkostningerne hjem i USA, hvorfor den aldrig kom til Danmark. I stedet blev filmrullerne sendt til Disneys raritetskabinet over mislykkede forsøg, hvor man indimellem kunne ønske sig at nogle af deres nyere film var endt.

Helt har Taranfans dog ikke givet op - der findes stadig folk, der gerne så Disneys tegnefilm frigivet igen - om ikke andet så på video. Interesserede kan slå op på internettet, på http:--www.alltoys.com/disney1.html, hvis de på bedste Amnesty vis vil deltage i en brevstorm mod Disney for at befri The Black Cauldron fra Disney Companys sikkert uhyggelige kældre.

Der er god grund til at være betaget af Lloyd Alexander. Han har masser af humor og fantasi, og er som oftest inspireret af gamle myter og legender, som han gerne bruger og misbruger så godt han kan.

Rejsen til Arkadien foregår i et land, der på mange måder minder meget om antikkens Grækenland. Her er Lucian bogholder ved hoffet indtil han opdager, at de to spåmænd, der rådgiver landets meget dumme konge, svindler. Uheldigvis opdager han først, hvem gerningsmændene er, efter at han har fortalt én af spåmændene, at der svindles med pengene. Derfor må han flygte med uventet hjælp fra æseldigteren Fronto. Da Lucian nu ikke har andet for, ser han det som sin opgave at hjælpe Fronto med at blive menneske atter engang. For at gøre det skal han imidlertid først opsøge De-Vilde-Tings-Frue, som mistænkelig grad minder om oraklet i Delfi. Lucian er imidlertid en håbløs upraktisk rejsefører, så var det ikke for den yndige pige Fryd-I-Dans, som de er så heldige at møde på vejen, var det næppe lykkedes dem at gennemføre rejsen. Her standser deres problemer ikke, for skal Fronto genopstå som menneske, må de først finde en dam, der ligger langt, langt væk. Mulighederne for at nå dertil er ikke store, og faktisk lykkes det dem heller ikke at nå frem, men så sker der til gengæld andre ting, der kræver, at Lucian endnu engang skal stå foran de to onde spåmænd, der svindler med statskassen.

Som man kan forestille sige, er Frontos, Lucians og Fryd-I-Dans´ rejser yderst begivenhedsrige. Undervejs i romanen støder man på omskrivninger og tilskrivninger af adskillige oldgræske myter, fra Odysseus over Narcissus til Theseus i Minotaurens rige. Men disse parafraser er på ingen måde tynget af traditionens åg og kun små ydre ligheder giver et tip om kildens ophav.

Bogen er uhyrlig morsom. Det er svært at læse den op for sit barn, fordi man hele tiden selv kommer til at grine undervejs. At læse den indenad kan ikke anbefales i en trist ventesal hos en tandlæge; det er højst upassende at chokere angste og rodbehandlingsventende patienter ved at grine højt over den usædvanlige, vanvittige og højst utroværdige historie, som Lloyd Alexander har skruet sammen. Så er De advaret.!

Anmeldelse tidligere bragt den 30-08-1996 i Weekendavisen