Ny bog om den seje Jesus!

Sigurd Barrett & Jeanette Brandt (ill.)  : Sigurd fortæller bibelhistorier. 296 kr. 300 kr. inkl. 2 dvd´er. Politikens forlag

Bibelen: Charmetrolden Sigurd fortæller bibelhistorier for børn og familier.

Sigurd har en fantastisk evne til at fortælle i børnehøjde. Han har på misundelsesværdig vis formået at bevare evnen til være barnlig.
Det kan til tider gøre hans historier lidt for pjankede, når han blot skal underholde . Men når Sigurd har et emne, han skal formidle, bliver hans barnlighed til en kæmpe styrke. For Sigurd kan kunsten at drage essensen ud af noget og præsentere sagens kerne uformelt, morsomt og vedkommende, så alle fra tre år og opefter både kan og vil være med. Det har han til fulde bevist i sine udsendelser om jazzmusik, opera og klassisk musik, og han viser det igen i disse udvalgte bibelhistorier for de mindste.

Sigurd fortæller bibelhistorier er et projekt initieret af Danmarks Kirkelige Mediecenter. Så man skal ikke tage fejl: der er tale om et gedigent stykke missionærarbejde, og bogen indeholder således en klar stillingtagen til det at tro på Gud og Jesus. Det gør nu ikke bogen spor ringere! Bedre end uld i mund og et uklart sigte.

Sigurd fortæller bibelhistorier består af 24 genfortællinger af nogle af de mest markante historier i Bibelen, 12 fra Det gamle Testamente og 12 fra Det Nye. Hertil kommer to DVD´er, hvor Sigurd fortæller de samme historier, og spiller og synger en nykomponeret sang, der opsummerer den netop fortalte historie. Dvd´erne følger med, når man køber bogen. Hertil er udgivet en sangbog med noderne og teksterne og en dobbelt CD, som man kan købe separat. Illustrationerne i bogen passer med deres barnlige naivitet godt til Sigurds genfortællinger. De er farverige og der er masser at kigge på.

En direkte konkurrent til denne udgivelse er Børnebibelen genfortalt af Johannes Møllehave, som Bibelselskabet udgav i 1996, og som i dag er den mest solgte børnebibel overhovedet. Også denne udgivelse har en musik-cd tilknyttet, hvor man blandt andet kan høre Peter Belli synge Møllehaves vers om Jerikos mure i en spændstig rockversion.

Det er egentlig meget forskellige udgivelser. Johannes Møllehave gør det også godt, men hans udgave er rent sprogligt og dermed også formidlingsmæssigt helt anderledes. For eksempel lyder det sådan hos Møllehave, da englen standser Abraham fra at ofre sin søn, Isak: »Abraham, Abraham - læg ikke din hånd på drengen. Nu ved jeg, at du frygter gud og end ikke vil nægte mig din eneste søn.« Ikke mange mindre børn vil kunne være med her. Susanne Krages ledsagende illustration lader heller ikke gruen hvile: vi ser Abraham med en blank, skarp kniv og løftet arm, mens en skrækslagen og bagbunden Isak ligger på en forhøjning, klar til at blive brændt efter ofringen. Meget realistisk. Meget skræmmende.

Sigurds udgave er meget mindre dramatisk: »Lige da han skulle til at dræbe sin søn, sendte Gud en engel, som råbte: - STOP! Du skal ikke gøre det!« Og den ledsagende illustration er en grædende Abraham, der holder en lidt forbløffet Isak i hånden, mens en kvindelig engel med høje hæle kommanderer med Abraham. I baggrunden ser vi en lidt bekymret gedebuk. Her kan alle være med. Essensen er intakt, men gruen er væk. Om man foretrækker den ene fremfor den anden vil være en smagssag. Begge har deres styrker og svagheder, blandt andet indeholder Møllehaves langt flere historier end Sigurds, og har på sin vis lidt mere tyngde, fordi den fremtræder mere alvorlig, også takket Susanne Krages fremragende illustrationer. Til gengæld gør Sigurds uhøjtidelighed og modernitet teksterne langt mindre belærende og betydelig mere underholdende.

Det er blandt andet Sigurds sprog og pudsige indfald, der giver historierne spræl. Om Johannes Døberen lyder det for eksempel, at »det dér med at døbe kørte rigtig godt for ham.« Og når Jesus bydes velkommen til Jerusalem skriver Sigurd: »Hosianna! råbte de, og det betød ikke, at de skulle hen hos Anna, nej, det betød at de hilste den nye velkommen: nemlig Jesus, Guds søn.« Det er da godt fundet på. Apostlen Peter synes, at Jesus er rigtig sej, når han sådan kan trylle vand om til vin. Jeg synes, at Sigurds Børnebibel er helt vild sej. Den er sjov, forfriskende og velgørende ligetil.

Anmeldelse tidligere bragt den 31-03-2010 i Weekendavisen