Arrige alfer i paradis

Terry Pratchett: De sm bl mnd. Oversat af Svend Ranild. Cirka 300 sider, 150 kr. Borgens forlag.
Terry Pratchett: En hat fuld af himmel. Oversat af Svend Ranild. Cirka 300 sider, 150 kr. Borgens forlag.

Brnebger. To morsomme Terry Pratchett bger om sm, bl alkoholiserede alfer og en lille pige, der vil vre heks.

Serien om Diskverdenen tller for tiden godt og vel 40 bger. Serien har oven i kbet serier i serien, og indeholder svel voksen som brne- og ungdomsbger. Nogle gange kan bgerne lses kronologisk, men andre gange m man finde sig i, at enkeltudgivelser slet ikke passer ind i rkken, eller at forfatteren har startet en ny serie i serien. Terry Pratchett har millioner af lsere og har en del aktive fanklubber, som ogs har skabt egne loger, godt inspireret af Diskverdenens mange loger.

Oprindelig startede Terry Pratchett med at skrive om Diskverdenen i 1983 som en parodi p fantasylitteraturen. Diskverdenen er flad som en pandekage og bres oppe af fire elefanter, der alle str p en kmpeskildpadde, der rejser gennem rummet. Vi ved fra en af bgerne, at verdens ende vil oprinde, nr kmpeskildpadden mder sin mage, for nr de skal parre sig, er det ikke sandsynligt, at elefanterne vil kunne st uanfgtet videre p skjoldet.

Reelt set er serien om Tiffany og De Sm Bl mnd ikke en integreret del af Diskverdenen. Og s alligevel. Bgerne er brne- og ungdomsbger og en slags serie i serien, hvoraf der p engelsk efterhnden er udkommet tre bger, som skal lses i kronologisk rkkeflge. De to frste bind om Tiffany er netop udkommet p et kraftfuldt og farverigt dansk takket vre Borgens forlag og overstter Svend Ranild.

Bgerne handler om pigen Tiffany, der i De sm bl mnd er ni r gammel, og som gerne vil vre heks, nr hun bliver stor. Tiffany har gode evner i den retning, for hun er lige s ngtern og kontant som sin bedstemor, der var Kridtryggens heks.

Men inden Tiffany nr s langt, stder hun ind i De sm bl mnd. De er et stolt alfefolk, der helst drikker meget strk sprut, sls ustandseligt, er pokkers strke, frygtlse og bander ustandseligt. De sm bl mnd er 15 cm hje og mener, at de er dde.

Der er nemlig s herligt i verden, at de m befinde sig i paradis. S hvis en af dem dr, er det. fordi vedkommende bliver levende igen. Og rent logisk vil vedkommende jo komme tilbage, nr han s dr. De fr respekt for Tiffany, da hun pander et uhyre ned med sin stegepande efter at have brugt sin lillebror som madding til at lokke den frem. Uhyret kommer fra et land skabt af vores mareridt, der er ved at invadere den kendte verden. Da Ddronningen af dette land bortfrer Tiffanys lillebror, m lille Tiffany, med De sm bl mnds hjlp, af sted for at hente sin lillebror hjem. Med sig har hun ogs stegepanden, en talende tudse og sin bedstemors bog om Frets sygdomme. Det gr ikke stille for sig og det er faktisk lige fr, at man tvivler p, at hendes forehavende vil lykkes.

I En hat fuld af himmel kommer den 11-rige Tiffany endelig i lre som heks. Men en svrmer, der overtager folks kroppe, har udset sig Tiffany som sit nste offer. Og s er det op til Tiffany og De sm bl mnd at se, hvad de kan gre ved en temmelig frygtindgydende fjende, der ikke kan d.

Det er tvivlsomt, om Tiffany vil kunne klare sig i mdet med svrmeren. Sandt at sige dr hun ogs lidt p vejen, selv om det er lidt omstndeligt at forklare helt sammenhngende p s lidt plads. P trods af det vanvid, der prger historierne, er der nemlig altid en streng logik bygget ind i historierne og der er ogs masser at tnke over, selv om de dybe tanker bliver serveret med glasur og bres ind af 15 cm hje bl bordbomber.

Bgerne er i det hele taget betagende, spndende og ubetaleligt morsomme. De virker lige s godt som et boblebad p en hrd dag og kan derfor ogs anbefales til hjtlsning til hele familien derhjemme.

Anmeldelse tidligere bragt den 28-03-2008 i Weekendavisen