Hvorfor er himlen bl?

Tor Nrretranders: Brnesprgehjrne. Sprgsml de voksne ikke kan svare p. 118 sider, 249 kr. Thaning og Appel

Sprg ls. Her er bogen, der kan svare p nogle af de rigtig svre sprgsml om verdens indretning.

Himlen er bl, fordi der er liv p Jorden.Ilten giver en ren luft, og denne luft splitter Solens lys i to dele. Den ene del er det rde lys, der gr lige gennem luften, og den anden del er det bl lys, som spredes i luften, og som vi ser som en bl kuppel over os. Det er da en lidt bedre forklaring end det ved jeg ikke det m vi sl op derhjemme. For s at sl det op derhjemme og finde en srdeles langhret forklaring, der vist ikke var tiltnkt forudstningslse humanister, konomer eller it-folk. Kort sagt videnskabsjournalisten Tor Nrretranders har beget en helt oplagt bog, som man med rette kan undre sig ikke er skrevet fr.

Bogen er delt op i tre hoveddele. I den frste del forklarer han jordplanetens forskellige fnomener, ssom himlen, vinden, floder og bjerge. I den anden del tager Nrretranders fat i livet i naturen og forklarer om planters og dyrs liv og eksistens. I sidste del tager forfatteren fat i mennesket og forklarer kroppens og ndens funktioner. Det gr rigtig fint med de to frste meget naturvidenskabelige dele, men tingene begynder at g galt, nr han skal forklare fnomener som Gud, vilje, opmrksomhed, krlighed og fred.

Emner som Gud, krlighed og fred er noget, som de fleste tnksomme familier, der kunne finde p at anskaffe bogen, formentlig har en relativ klar holdning til. At disse sprgsml stilles i bogen, skmmer den, fordi der er forskel p at svare p konkrete, naturvidenskabelige sprgsml og p at svare p de eksistentielle. De naturvidenskabelige svar er pdagogiske, klare og til at forst selv for relativ sm brn, der knap har lrt at lse. Det er eminent. Svarene p de eksistentielle sprgsml er i bedste fald banale og i hvert fald overfldige, som nr Nrretranders skriver, at Krig bliver frst afskaffet, nr alle synes, det er pinligt med krige, og at soldater er komiske.

Illustrationerne til bogen er desvrre ikke s spndende. Her har processen vret den, at illustratorerne blev inviteret til at lege tegnelege i nogle dage og fik fem eller ti minutter til at tegne ud fra et af bogens sprgsml med Nikolaj Cederholm til at facilitere den kreative proces. Sjov tanke, at de kreative illustratorer skal have udefrakommende hjlp til at vre kreative.

Allerede her burde alarmklokkerne have ringet hos forlaget. De har helt sikkert haft det sjovt, men store kunstvrker er det desvrre ikke blevet til. Det er klart at undervurdere svel brn som illustratorer generelt at tro, at man kan lave ordentlige, sevrdige og tnksomme bogillustrationer p 10 minutter. Den eneste kunstner, der stikker lidt ud, er Ib Spang Olsen, men han er en gammel rotte i faget og ved godt, hvad der krves, s han fik lov at snyde og arbejde videre hjemmefra. Lars H.U.G. og Anja Vang Kragh fik tydeligvis ikke lov til at bearbejde vrkerne yderligere.

Sledes er bogen en blandet fornjelse den indeholder nogle helt unikke enkle svar p fnomener, som er vanskelige at forklare, nogle ikke s spndende illustrationer og nogle f sprgsml, som slet ikke skulle vre besvaret i bogen. Alt i alt en stor bredde kvalitetsmssigt, men helt sikkert en bog, der hrer hjemme i hndbiblioteket, hvis man har med sprgelystne brn at gre.

Anmeldelse tidligere bragt den 14-12-2007 i Weekendavisen