Kbenhavn og en ung pige

Sanne Munk Jensen: En dag skinner solen ogs p en hunds rv. 248 sider. 229 kr. Gyldendal

Moderne ungdom. Tredjedel ungdomsbog, tredjedel voksenroman og tredjedel generationsroman. Sanne Munk Jensens bog m blive en af rets mest steghede romaner.

Sanne Munk Jensen debuterede i 2002 med en sej og r roman om ungdom-mens dekadence og narcissisme. Hendes nye roman, En dag skinner solen ogs p en hunds rv, handler om Alma, hvis mor er polak og faren en tilfldig vrtshusgst, som moren ikke husker. Hun vokser op hos en fordrukken og helt igennem egocentreret mor, der har skiftende mnd, som hun udnytter konomisk, s lnge hun kan. Alma har ogs en lillesster, Amelia, som heller ikke kender sin far, og som bestemt ikke lever op til de borgerlige idealer om sde unge piger.

P et hjskoleophold, der arrangeres i huj og hast, da Alma s smt begynder at brokke sig over sin mor, mder Alma Julie. P hjskolen boller Julie til hjre og venstre med drengene. Men det er i virkeligheden Alma, som Julie elsker, og de to flytter kort efter hjskolen i samme kollektiv, som er fyldt med velmenende typer. Alma er dog ikke synderligt interesseret i Julie sdan rent fysisk, men har hrdt brug for hende som veninde.

Det er et kompliceret forhold, fordi Julie mske ikke er helt afklaret i sin seksualitet, men alligevel er helt forgabt i Alma. Alma er derimod helt afklaret rent seksuelt, men virker uvidende om Julies krlighed. Alligevel udnytter hun den, og man tnker, at det er, fordi Alma ikke fik krlighed fra sin mor.

Bogens handling forlber over en uge i februar en uge, hvor Alma langsomtm optrevle sit liv, fordi det nu er sidste chance for hende, hvis hun skal n at komme ud af sin skal, s solen ogs kan skinne p en hunds rv, som morens ellers undtagelsesvis sde kreste s latrinrt poetisk udtrykker det.

Sanne Munk Jensen kan skrive s siderne dirrer, i et sprog s direkte og gte, at man helt mister pusten. Med stort besvr og temmelig meget pres lader Alma sin historie udfolde sig og lader flelserne dukke op, en for en, gennem den rkolde uge i februar. Den smukke Alma tager dermed meget forsigtigt og langsomt, men indimellem ogs sprllende, sit flelsespanser af. Og nr panseret er helt af, er Almas forfrdelige hemmelighed omsider helt synlig ogs for lseren.

Men alt i bogen handler ikke om Alma, for via de smertelige flelser frer hun os ind i et vildt liv af ungdom og sgen og tvivl, s man ikke er i tvivl om, hvordan indersiden af Kbenhavn og en ung pige ser ud. Hun skriver os samtidig ind i et srgeligt, men helt igennem gte flt hjem, hvor moren skider p alle andre end sig selv og derved gr svel sit eget som sine nrmestes liv til en tragedie.

Det er helt vildt ualmindeligt at lse s helstbt en moderne roman, som er en tredjedel ungdomsbog, en tredjedel voksenroman og en tredjedel generationsroman jeg rsede gennem siderne og oplevede noget, som klart kandiderer til at vre rets mest steghede og sigende roman.

Anmeldelse tidligere bragt den 16-02-2007 i Weekendavisen