En verden i glaskisten

James Dashner: Ddsdoktrinen - Sjlens je. Oversat af Kim Langer. Hst & Sn. 324 sider. 199,95 kr.

Virtuelt. Michael skal afslre en ondsindet hacker i James Dashners nye fremtidstrilogi, der dog ikke er helt trovrdig.

James Dashner er forfatteren bag den populre Maze Runner-trilogi. Sjlens je er det frste bind i en ny trilogi kaldet Ddsdoktrinen, der foregr i en ikke s fjern fremtid. Her tilbringer de unge deres fritid i VirtNettet. De lgger sig ned i glaskister og forbinder ledninger til kroppen, s de blandt andet kan opleve krigsog skydespil, som om det var 100 procent virkeligt. Jo dyrere et system de kber, jo mere gte fles det.

Sjlens je har hackeren Michael som hovedperson. Han elsker at spille Lifeblood og tnker kun p at f point nok til at kunne komme hjere op i niveau. Men i spillet mder Michael en pige, der er ved at beg selvmord inde i det virtuelle univers. Hun er helt panisk, og det gr op for Michael, at hvis hun begr selvmord i spillet, vil hun ogs d i den virkelige verden.

Pigen fortller, at hackeren Kayne har fundet en metode til at overtage andres virtuelle personligheder, s de ikke kan slippe ud af VirtNettet igen. De bliver hans marionetter, og det vil pigen ikke finde sig i. Det lykkedes ikke Michael at redde pigen, og da han chokeret vender tilbage til virkeligheden, bliver han kontaktet af VirtNet Security. De vil have ham og hans to bedste hackervenner til at finde Kayne.

James Dashner udnytter, at handlingen i Sjlens je foregr i en virtuel verden, til at skabe temmelig syrede og skrmmende baner, som Michael og hans to venner, Sarah og Bryson, skal igennem. For at gennemfre missionen skal de frst og fremmest kunne hacke sig ind i spillets kildekode og justere tingene, s de kan finde en rimelig udvej. P den mde bliver bogen lige s action-fyldt som Maze Runner-trilogien, selv om vennerne jo i princippet bare ligger i deres glaskister derhjemme.

Helt vellykket er Sjlens je dog ikke.

Personerne bliver aldrig gte nok til, at man som lser engagerer sig i dem, og Dashners hackerkundskaber er ikke overbevisende.

Den mde, de tre unge manipulerer med kildekoden p, virker ikke srlig trovrdig, hvis man har bare det allermindste kendskab til programmering. Desuden er der temmelig mange bger og film, som beskriver lignende situationer, og her er Dashners bare ikke god nok.

Hvis du er god til engelsk, er Tad Williams monsterserie Otherland helt forrygende.

Den har et lignende plot, men vkker langt mere engagement. Sjlens je blegner til sammenligning, selv om den ganske vist er skrevet til yngre lsere end Otherland. Men kvaliteten skal vre i orden alligevel!

Anmeldelse tidligere bragt den 29-09-2017 i Weekendavisen