Luk vindue

En farlig fantasiven

Jacob Weinreich: Drmmevrelset 2: Det grnne spejl. 272 sider. Vejl. pris 200 kr. Alvilda

Af DAMIN ARGUIMBAU

Anbefalelsesvrdig. gte, uforfalsket gys og spnding er en sjldenhed i bger for piger i den tidlige teenagealder.

Jacob Weinreich har en forkrlighed for det uhyggelige, gerne iblandet noget magisk. Han er forfatter til en lang rkke serier, herunder Monsterjgerne, som blev filmatiseret i 2009, men er ogs kendt for sit krimi-samarbejde med Anders Rnnow Klarlund under pseudonymet A. J. Kazinski.

Serien Drmmevrelset handler om den 15-rige Sara, der har et hemmeligt drmmevrelse derhjemme. Nr hun lgger et sengetppe over bordet og tnder en lille lampe, kan hun tale med to drabelige dmoner: Ran og Nergal. Ran er den gode, mens Nergal er den onde dmonkonge.
Ganske vist har Sara selv opfundet dmonerne og deres historie, men problemet er, at monstrene bliver til den skinbarlige virkelighed, nr hun for alvor har brug for det.

Sara er p afstand forelsket i drengen Oskar, og i frste bind bortfrer dmonerne Saras klassekammerat Regitze, s Regitze ikke lngere udgr en konkurrent i forhold til Oskar.
Sara nr lige akkurat at redde Regitze fra at blive drbt af Nergal. Til gengld bliver Ran ddeligt sret. Efter den oplevelse lover Sara sig selv ikke at fremmane dmonerne igen.

MEN i det andet bind i serien, Det grnne spejl, bliver hendes bedste veninde, Frederikke, lidt for interesseret i Oskar. Og s bryder Sara sit lfte. I hvert fald halvt.
Selv om romanen indeholder overnaturlige elementer, er der tale om klassiske konflikter: Det er den gode ( Ran) og den onde ( Nergal), der som reprsentanter for Saras indre kmper om, hvad der er ret og vrang. Det handler om klassehierarkier og mobning, hvor Sara fra starten har vret verst i klassens hierarki, men langsomt glider ned til bunden af samme hierarki. Og som et ekstra krydderi har vi venindekonflikten mellem Sara og Frederikke i et trekantsdrama med Oskar som omdrejningspunkt mellem de to piger.
Det er lidt af en balancegang for Weinreich at holde hele menageriet krende p n gang.

Sara fortryder, at hun har bedt Nergal om hjlp til at standse Frederikke, men Sara er ude af stand til at stoppe det, hun har sat i gang.
Nr frst dmonerne er sluppet ls, er de uden for hendes kontrol. Fordi dmonerne ikke er en integreret del af Sara, bliver konflikten mellem det gode og det onde dermed holdt i en vis armslngde. Sara kan lege halvt uskyldig, fordi hun ikke, som det er tilfldet i for eksempel den klassiske Dr. Jekyll og Mr. Hyde selv er den, der udfrer ugerningerne. Samtidig forsger forfatteren at mobilisere lseren til at f medlidenhed med Sara: Hun kan jo slet ikke overskue, hvad hun egentlig har sat i gang. Og Saras drlige samvittighed gr, at hun isolerer sig mere og mere.
Ikke mindst da Frederikke og Sara bliver uvenner, taler Sara stort set ikke med nogen, hverken i klassen eller i den lille by, hvor hun bor. M an kommer dog ikke helt til at holde af Sara. Der er for stort et misforhold mellem alvoren i det, Sara forrsager, og hendes egen erkendelse og hndtering af problemet.
Hendes indre kamp bliver lidt for tam i forhold til de fortrdeligheder, som hun forrsager i den ydre verden.
Til gengld er Jakob Weinreich p hjemmebane, nr det glder om at f gang i uhyggen og monstrene. Romanen tager fint fat, hvor frste bind slutter, og lgger ogs i slutningen klart op til det endelige opgr, som Sara m tage med den onde Nergal i tredje og sidste bind i serien, der udkommer engang i 2014. Bogen er langtfra tuttenuttet.
Tvrtimod taler vi her om gte, uforfalsket gys og spnding, hvilket er en sjldenhed i bger for piger i den tidlige teenagealder.

Anmeldelse tidligere bragt den 19-04-2013 i Weekendavisen

© Damián Arguimbau

NB: Der kan være mindre uoverensstemmelser mellem den trykte anmeldelse og online udgaven, idet onlineudgaven er uforkortet og uredigeret