Ddskomik og kofetier

Kirsten Mejlhede & Lilian Brgger (ill.)  : nskestenen. 160 sider, 200 kr. Politikens Forlag
Peter Mouritzen & Rasmus Bregnhi (ill.)  : Drengen der drmte dumme drmme - historien om Josef og hans brdre. 32 sider, 218 kr. Forlaget Alfa
Michael Wikke & Steen Rasmussen (ill.)  : Du ser spgelser, Arne.. 160 sider, 200 kr. Politikens Forlag

Brnebger. Tre saftige dramaer til oplsning, selvlsning eller morskabslsning.

Tnk hvis din far og mor dde, mens du var barn. Wikke og Rasmussen har i mange r lavet uhyrligt pjankede film, hvor alvor og isr komik blev blandet godt sammen med musik. Det er film som Hannibal & Jerry, Flyvende farmor og min favorit, Der var en gang en dreng, der fik en lillesster med vinger, der er bygget over Hanne Kvists prisvindende bog Drengen med slvhjelmen.

Nu har Wikke og Rasmussen skrevet bogen Du ser spgelser, Arne, hvor den Manga-tegneserie glade Arne mister sine noget kiksede forldre i et tbeligt trafikuheld p vej mod Himmelstrup Camping. Arne er naturligvis tynget af situationen, men han hjlpes p vej af indianerhvdingen Big Chief, der giver ham gode rd. Ingen andre kan se Big Chief, s for andre synes Arne ramt af momentan sindssyge p grund af forldrenes ddsfald. Jesper Deleuran har illustreret bogen med sin letgenkendelige tegneseriestreg, som intet har med Manga at gre. Han rammer bogens tone temmelig godt. Er man til det halvskre og skve, er bogen perfekt. Man savner kun musikken.

Andy Schfers mor er dd, og alligevel nsker han sin far hen hvor peberet gror. Den erfarne Kirsten Mejlhede frer os sikkert 100 r tilbage i tiden med sin bog, nskestenen. ret er 1900 og Direktr Julius Schfer vil sende sin 12-rige sn Andy p kostskole. Men via en nskesten bytter far og sn krop og det bliver faren, der m tage af sted til en kostskole, som ikke just er kendt for sin omsorg for brnene. Bogen er srdeles velskrevet, man flyver forbi siderne og historien er spundet lige prcis som den skal.

Tilpas srgelig og morsom p samme tid. Lilian Brgger har tilfjet bogen ekstra uhygge, s den kryber ind til hjertet via jnene. Fabelagtigt udtryksfulde illustrationer, der i den grad understreger bogens tema og sindsstemning. En meget gedigen udgivelse, hvor der er et meget fint samspil mellem bogens tekst og billedside.

I bibelhistorien om Josef, er det brdrene, der vil drbe Josef, fordi de er misundelige p ham. Som bekendt bliver han Faraos drmmetyder og ender med bde at redde Egypten fra hungersnd og at give sine brdre en ordentlig lrestreg. Det er den ottende bibelhistorie, Peter Mouritzen har gendigtet med et s kraftfuldt sprog, at det er lige ved at konkurrere med Bregnhis alt andet end afdmpede billedside. De to klder hinanden!

Bregnhi fortller sin historie i et sprlsk univers, hvor alle farver plus sort og hvid hopper og danser p siderne. Mouritzen for sin del skriver sdan noget som: Det er en ko-profeti, der siger muh til mine viismnd og gr dem til dumme ker, roste Farao sin slave. - Du er en stor kofet, Prosef ... Jeg mener profet, Josef!

Der er dmt s megen vitalitet, at den gamle historie simpelthen fr nyt liv.

Anmeldelse tidligere bragt den 02-02-2010 i Weekendavisen