Højt belagt

Nanna Gyldenkærne: Drengen der gik over gevind og andre eventyrlige historier. 157 sider, sælges til den eventyrligt lave pris af 29 kr. og kun i perioden 3.-19. oktober. Den Gode Historie.

Litteraturfestival. Så er der dømt litteraturfestival.

MANDAG d. 3. oktober præcis kl. 11.03 vil Danmarks Hemmeligste Historie blive læst op knap 600 steder i landet. Denne hemmelige historie er en del af børnelitteraturfestivalen Den Gode Historie, der således gennemføres for tredje gang siden 1998. Og traditionen tro har festivalen sørget for at udgive en bog til foræringspris, der sælges i festivalperioden. De 29 kr. bogen koster, dækker en umådelig velillustreret, vanvittig varieret novellesamling med 14 eventyrlige historier, der udgives i et oplag på 33.000 eksemplarer.

I al deres forskellighed påstår redaktionen i alt fald, at de giver et vue over den danske børnelitteratur 2005. Og sandt at sige er der alt, lige fra børnebogsdebutanter som Rikke Dyrhave Nissen, færingen med det forpligtende navn Mads Heinesen (der ganske vist tidligere har udgivet en digtsamling, og som vist også maler) til garvede forfattere som Peter Mouritzen, Louis Jensen, Hanne Kvist, Iselin Hermann m.fl.

Det er helt håbløst at sige noget gennemgående om den danske børnebogslitteratur ud fra novellesamlingen, udover at der givet er noget for enhver smag deri. Den allerbedste novelle serverer Louis Jensen, næsten helt overlegent.

Helle Vibeke Jensen, der modtog Kulturministeriets Illustratorpris sidste år, er også suveræn med sin umanerligt syrede billedfortælling, »Slangehunden vender hjem«. Fortællingen vil givet sætte såvel voksen som barn på en meget svær opgave, når der skal sættes ord på historien, så er der kun oplevelsen tilbage! Forfatterprisen sidste år gik til Daniel Zimakoff, og han mangler heller ikke i novellesamlingen. Zimakoff har altid været god til at manifestere drengedrømme, og her opnår Frederik drømmen over alle drømme, da han under Tour de France forveksles med cykelrytteren Sastre. Historien skal nok få en dreng eller to til at drømme om cykler - og derved opdage, at litteratur også kan tale til drømmene.

Det ville have været rart med biografiske oplysninger på bidragyderne til denne lidt brogede samling fortællinger, der har lidt til fælles med højt belagt smørrebrød: der er både spændende pålæg, velsmagende dressing, men også en hel del rugbrød.

Anmeldelse tidligere bragt den 30-09-2005 i Weekendavisen