Lykkelige ulykker

Holly Black & Tony DiTerlizzi (ill.)  : Spiderwick serien. 1: Felthndbogen. 2: jet i stenen. 3: Lucindas Hemmelighed. 4: Jerntret. Oversat af Erik Egholm, cirka 110 sider stykket. 79 kr.
Dav Pilkey: Kaptajn Underhyler. 1: Kaptajn Underhylders eventyr. 2: Kaptajn Underhylder og kampen mod de hvsende wcer. 3: Kaptajn Underhylder - Kantinedamerne f. Oversat af Kim Langer, ca. 150 sider stk., 99 kr. pr. titel. Sesam.
Lemony Snicket: Fra serien En ulykke kommer sjldent alene. 1: Den onde greve, 2: Slangevrelset, 3: Trepersersen, 4: Savvrket i Sorgenfuld.. Oversat af Susanne Vebel og Ole Steen Hansen, ca. 160 sider stk. Pris: Bd 1: 50 kr. Bd. 2-4: 99 kr. pr. titel. Sesam

Serieord. Kioskbaskere for brn er bedre end deres rygte.

HVIS du foretrkker mere hjertevarme og lykkelige historier, s ls noget andet, skriver Lemony Snicket p bagsiden af sin serie om Baudelaire-brnene. Serien En ulykke kommer sjldent alene er efterhnden solgt i mere end 13 millioner eksemplarer og skal nu filmatiseres med Jim Carrey i skurkerollen.

Og sandt er det, at serien om de tre rige og intelligente Baudelaire-brns skbne ikke indeholder srlig mange oplftende momenter. Allerede i frste bind dr deres forldre ved en frygtelig ildebrand. Det bliver deres vrges ansvar at finde et passende opholdssted for brnene. Vrgen, en teknokratisk bankmand ved navn Poe, er imidlertid kun interesseret i at miste s f arbejdsdage som muligt, og finder gang p gang ganske uegnede opholdssteder for brnene. Samtidig er skurken, deres slgtning Grev Olaf, ude p at drbe brnene - dog frst efter at have adopteret dem p lovlig vis - og derved arve Baudelaire-formuen, der er indefrosset, indtil brnene fylder atten. Grev Olaf dukker op i alle bgerne, frst som sig selv, og siden hen i forkldning med stadig mere ondskabsfulde og udspekulerede planer.

Det kommer mske bag p mange, men litterrt set er serien ikke drlig. Der er litterre referencer, for eksempel har brnene sandsynligvis taget navn efter den franske digter Baudelaire, der med sin Spleen de Paris om nogen reprsenterer det mismodige, og Poe, der arrangerer brnenes ophold, er formodentlig inspireret af gysets mester Edgar Allan Poe. En anden ond skikkelse i bind fire er for eksempel dr. Orwell, som naturligvis er jenlge (Big Brother is watching you!).

Stilen i bgerne er ikke moderne, nrmest altmodisch, og slet ikke skrevet som til brn. Fortlleren haster deruda, og husker s undervejs at forklare brnene, hvad de svre ord betyder: Og jeg kan simpelthen ikke beskrive det groteske og gruopvkkende - ordene grotesk og gruopvkkende betyder her forvredent, mast, plettet og blodigt - syn af stakkels Phils ben. Og sledes kan yngre lsere f forklaret ord som optimist, overvttes og deslige. Hertil kommer, at det mindste barn, Sunny, kun taler babysprog, som svel fortller som sskende forstr fuldt ud - og ogs disse ord forklares pedantisk i lbet af romanerne.

Det lidt svre sprog kompenseres af en relativ effektiv handling og enkle persontegninger. En ulykke kommer sjldent alene er ikke en kompliceret serie, bevares, men den er sjov svel for oplser som lytter. For brnene, fordi serien er spndende, for de voksne, fordi den dels indeholder let genkendelige litterre henvisninger, som man kan grine lidt ad, dels gr tykt grin med seriebger for brn i al almindelighed.

I Spiderwick-fortllingerne har Holly Black og Tony DiTerlizzi fortsat den ugstfrie stil. Bagsideteksten i bind 1 lyder G din vej/ luk bogen i/ lg den ned/ og du er fri (Det er benbart obligatorisk, at der er tre brn - mske fordi Potter-bgerne ogs har tre: Harry, Hermione og Ron).

Her handler det om de tre brn, der har fundet en hemmelig bog om nisser forfattet af deres for lngst forsvundne onkel, Arthur Spiderwick. En bog, der efterstrbes af et ondt vsen ved navn Mulgarath, men ogs af svel nisser som alfer, der nsker at destruere den for at undg, at Mulgarath lser i den og derved finder en mde at udslette alle andre p. Bgerne er klassiske fantasyfortllinger, krydret med flotte illustrationer af Tony DiTerlizzi. De er mere stilfrdige end Snickets ulyksalige bger, og der er mere fokus p persontegningen end p handlingen.

I centrum str drengen Jared, der med sit hidsige temperament kommer ud for mange - ofte selvskabte - problemer. Af samme grund bliver Jared ogs den, man altid peger p, hvis der sker en ulykke. Og ulykker sker der masser af omkring brnene, fordi Jared opbevarer den hemmelige bog - indtil den alts bliver stjlet.

I modstning til de vrige serier kan Spiderwick-fortllingerne ikke lses som selvstndige bger. Der er tale om en lang fortlling delt op i en planlagt serie p fem bger plus en sjette bog, som vil vre selve den hemmelige felthndbog. Og som det er typisk for en lang fantasyfortlling, s er der belnning i vente for de brn, der er tlmodige, for nr historien frst kommer i gang i midten af frste bind, er der klart langt mere at hente hos Spiderwick-brnene end i de vrige seriebger nvnt i anmeldelsen.

Det giver nsten sig selv, nr historien fr lov til at udfolde sig i fem bind fremfor at skulle begrnse sig til 100 sider.

MEN nr man er trt af det alvorlige og ugstfrie, er det nsten befriende at mde den umdelig populre, latrinre, vulgre og gudbendet morsomme Dav Pilkey. Bogen handler om de to forfrdelige brn, der gr i fjerde klasse, Jimmy og Otto, og deres skoleinspektr, der ved et hjt fingerknips ufrivilligt og af hypnotiske rsager forvandler sig til superhelten Kaptajn Underhylder. Brnene er altid ude p ballade, der typisk involverer enten rumuhyrer eller ondskabsfulde robotter.

Der er tale om friskfyragtige, bombastiske og anmassende historier, hvori der indgr et par ubehjlpsomme og korte tegneserier, der er smkfyldte med stavefejl (fordi det er Jimmy og Otto, der har lavet dem).

Dav Pilkey har endvidere inkluderet skaldte vend-o-rama i bogen, som er to tegninger p hver sin side, som hvis man vender siden hurtigt, vil se ud som et levende billede, ligesom de helt gammeldags tegnefilm. Det bliver ekstra sjovt, skriver Pilkey, hvis man tilstter egne lydeffekter, idet vend-o-rama teknikken bruges til at vise de voldelige scener i bgerne. Som man nsten kan gtte af bgernes titler: Kantinedamerne fra det ydre rum gr til angreb - og bagefter gr de lige s onde zombie-nrder fra spisefrikvarteret det samme, s er handlingen helt og holdent fuld af fis og ballade. Helt og aldeles utrovrdig, fuld af crazy phitsomhed og p et niveau, der absolut vil lne sig op ad, hvad brn fra fire-fem rs alderen og frem vil synes er vidunderligt underholdende. Hermed varmt anbefalet til meningslse og regnvde weekenddage.

Anmeldelse tidligere bragt den 08-08-2004 i Weekendavisen