Barsk og nøgtern

Silja Bødker: Ild & Vand. Forlaget Sesam, 215 sider, 249 kr.

Modsætninger. Fantasyepos i historiske rammer.

Silja Bødker debuterede i 1985 med den stramt komponerede ´Buksevand´, der lægger sig i kølvandet på senhalvfjerdsernes socialrealistiske romaner, og som følger Lasse og hans tre venner. Et par år efter fulgte hun stilen op med ´Færdig med Uffe´, der helt manglede den humor og varme, som hun var startet med i sin forrige bog. Til gengæld må den hårdtslående og lidet optimistiske bog om den samspilsramte Uffe, hvis far er i fængsel, moderen syg af sprut, og broderen død af en overdosis, have været populær i skolerne, for den kom i to oplag. De næste ti år hørte man ikke mere til Silja Bødker indtil hun i 1999 udsendte bogen ´Vapis´, der udmærker sig ved at være en helt fantastisk historie om en mærkelig skabning, som overtager en død, handikappet piges krop. Den 16 årige Tore kommer på en ret så besynderlig opgave da han skal hjælpe Vapis´en med at finde sin egen krop igen og lade pigens sjæl vende tilbage til sin. Måske takket være sine tidligere to virkelighedsnære romaner lykkes det Silja Bødker at få skrevet en science-fiction roman så bemærkelsesværdig godt, at man helt kommer til at tro på den vanvittige, spændende og mærkelige historie.

Ild & Vand er en helt anden sag, der i tre bind fortæller en lidt mystisk historie om det gode og onde i mennesket med en meget livagtig og temmelig drabelig baggrundskulisse fra det 4. århundrede. Hele historien tager sin begyndelse da Elena, angst for fremtiden og for de farer, som krigen stiller hende over for, indgår en pagt med højere magter mod at få en sikker og ubekymret tilværelse i syden. To formummede mænd og en gammel kvinde udfører et ritual med blod fra en slagtet hane, ild og vand, men først bagefter får Elena at vide, at hendes betaling er hendes ufødte børns sjæle. Ved et tilfælde lykkes det en klog kone at redde Elenas to børn fra døden ved fødslen, der naturligvis finder sted en mørk og stormfuld nat. Her spaltes den kloge kones halskæde i to, og børnene får først liv, da de hver især har fået den ene halvdel af smykket på. Hvor Netsi er lys og glad, er Onam mørk og smiler kun sjældent. Inden længe viser det sig, at Onam kan forvandle sig til en ulv og som sådan er indbegrebet af det onde, mens Netsi er mere god end dagen er lang.

Onam kan det med at skifte ham. Han er skiftevis ulv blandt ulve, officer i romerriget og en angrebslysten og brutal hunner. Onam møder den unge pige Helia og begærer hende så meget, at han dræber hendes bedste ven og halvkæreste, der tillige er søn af den selv samme kloge kone, der hjalp Onam med komme til verden. For at føje spot til skade bliver Helia af sin far lovet bort til selv samme Onam. Helia flygter for at undgå sin skæbne, men først efter at den kloge kone har haft lejlighed til at hende fortælle historien om fødslen. Målet for Elena bliver herefter at samle smykket for at se, om hun derigennem kan få bugt med den aggressive, morderiske Onam, som hun til dels føler sig frastødt af, dels føler sig tiltrukket af.

Silja Bødker kan det der med at lave stramme kompositioner, måske for stramme, for en dreven læser vil bag historien skimte en indre logisk kraft, der trækker på en række af fantasygenrens kendte opskrifter. Men der er spænding, kærlighed, splatter og uhygge for alle pengene. Hun har en økonomisk, men præcis sprogbrug, der lader handlingsmættede billeder spænde forbi øjnene, ikke mindst fordi man bag historien fornemmer en grundig historisk research. For de fantasyglade drenge og piger fra elleve års alderen og nogle år frem er det en oplagt serie, mere barsk og nøgtern end størsteparten af de øvrige danske fantasyforfattere, mens lidt ældre læsere måske ville ønske, at hun komponerede mindre stramt og gav los af sin kunnen. For bag den stramme komposition aner man en sprudlen, der endnu ikke helt strømmer frit.

Anmeldelse tidligere bragt den 24-06-2001 i Weekendavisen