Festskrift for bøgerne

Irene Krustrup: 27 artikler om bogbranchen indefra. 230 sider, 250 kr. Editio

Der er mange myter og historier om bogbranchen. Forlag har altid haft - og har stadig - en vis aura af noget solidt. Af et erhverv, der bibringer folk viden og som derfor altid må være i bevægelse. Et forlag er ikke stærkere end de udgivelser, de har. Processen fra idé til færdig bog er en hel videnskab for sig.

Forlagsbranchen har de seneste mange år ikke udgivet særlig mange bøger om sig selv og sit virke. En af de helt tidlige af slagsen er Stanley Unwins ´Om forlagsvirksomhed´, som Ejnar Munksgaard udgav i 1945, som på trods af sin høje alder stadig kan læses med stor fornøjelse. Unwins personlige engagement og karisma fylder stort set hver eneste side, og man sidder godt mæt tilbage efter læsningen. Der har til gengæld ikke skortet på tekniske udgivelser, blandt andet den korte, men gedigne designerhåndbog, som Alastair Campbell udgav i 83, og Pedersen og Birkvigs Grundbog i grafiske design. Ethvert forlag med lidt respekt for sig selv har også lavet festudgivelser i forbindelse med sit jubilæum, men noget samlet billede har man længe ikke kunnet få. Irene Krustrup har netop udgivet en antologi om bogbranchen indefra, som tillige bærer den noget tunge undertitel: ´Et introspektivt kig på bogbranchen efter 1945 skrevet af 27 bogfolk´. Man kunne så have håbet på, at Bogbranchen indefra var netop dette helhedsbillede af en branche, men i stedet er det blevet noget af et kalejdoskop.

Bogen er delt op i 3 dele, hvoraf den første kommer rundt om forlæggerne, den anden om salgskanalerne, og den tredje forsøger at tage fat i alle de andre, der også er en del af bogbranchen: forfattere, oversættere, biblioteker m.fl. Det introspektive er rigtigt nok, og på den måde er bogen også blevet lidt af et festskrift for en branche. De 27 artikler er alle skrevet af folk, hvis betydning for og kendskab til bogbranchen på ingen måde kan drages i tvivl. Selv om deres evner som forlæggere, boghandlere m.m. ikke kan drages i tvivl, er deres talent som skribenter noget mindre påfaldende.

Det er særdeles vanskeligt at anmelde bogen, idet artiklernes kvalitet varierer temmelig meget. Redaktionen virker løs og der er en hel del gentagelser. Der er det totalt bundsaglige, som Munksgaards økonomichefs, Bjarne Ponilowskis, glimrende artikel om forlagsøkonomi. Selv om den ligner en pædagogisk udgave af en HD-opgave, indeholder den stort set alt det, som er værd at vide om bogkalkuler, skrevet på en måde, så man forstår det. Mere kan man ikke forlange af en økonomichef. Jette Juliusson fra Bogklubben 12 bøger gennemgår på samme måde bogklubområdet, så ingen længere kan være i tvivl om, hvad det handler om.

Så er der alle personlighederne, som Gyldendals Egon Schmidt, der underholdende fortæller om undervisningsbøgernes udvikling. Jarl Borgen forstår også at belægge sine ord, så det er en nydelse, og fortæller løst og fast om forlag, boghandlere og de faste bogpriser, som altid har været et af hans hjertesager. Boghandler Inger Grønborg Jørgensen fortæller også engageret om boghandelens liv og levned det sidste kvarte århundrede, mens oversætteren Iben Hasselbalch giver sit besyv med omkring oversætternes betydning i spillet. Herudover er der en hel række mennesker, som Christian Ejlers, Kaj Holkenfeldt, Georg Vejen, Søren Seedorff, Johannes Møllehave, de litterære agenter Licht & Licht og mange andre, som giver hver deres bidrag. Nogle har lidt mere at fortælle end andre, og enkelte gør det som sagt lidt mere virtuost end de fleste. Men et problem er naturligvis også, at mange oplysninger gentages i fem-seks artikler som var de nye.

Man kan - blandt andet på Frombergs forord - mærke, at der er optimisme i branchen. Der sælges flere og flere bøger, og nervøsiteten omkring cd-rommens opdukken er nu stort set forsvunden. Flere forlag er allerede selv begyndt at udgive multimedier, og det ser ud til, at mediemarkedet har rigeligt med plads til begge typer udgivelser. Til gengæld aner man en stor nervøsitet for fremtidens bogpriser, idet monopoltilsynet nu i lang tid har forsøgt at få fri prisdannelse på bøger. På samme måde kan man mellem linierne læse en vis uoverensstemmelse omkring de regler, som boghandlere og forlag arbejder sammen ud fra. Ophavsretten, mest omkring billedmateriale, er også et område, hvor der endnu arbejdes på tålelige forhold, og så er der naturligvis hele problematikken omkring hvordan man kan sikre copyright på de elektroniske udgivelser. Alle disse områder er dog kun nævnt kort.

Selv om nogle af artiklerne er fremragende, mangler helhedsbilledet. Bogen er ikke velredigeret, man kan for eksempel støde på en artikel af den litterære agent Ib Lauritzen, som vistnok skal være et citat, for den står ikke i indholdsfortegnelsen. Men et 5 sider langt citat er vel et forholdsvist langt indlæg, når den korteste artikel fylder to sider? At fejre den velredigerede og solide bog med denne udgivelse er derfor lidt af en selvmodsigelse. Men bogbranchen har på den anden side også altid pralet af at være paradoksernes paradis.

Anmeldelse tidligere bragt den 13-06-1999 i Weekendavisen